Facebook gaat weer voor ‘echte’ conversaties... Moeten we Facebook de rug toekeren als marketingkanaal?

Facebook gaat in 2018 voor ‘echte’ conversaties… Moeten we deze update als professionele communicatoren hekelen?

Een paar jaar geleden maakten we ons druk omdat Facebook hoe langer hoe meer ruimte gaf aan bedrijven om hun content te plaatsen. Deze beslissing bracht veel verbouwereerde reacties teweeg. Nu het gros van merken en bedrijven Facebook ook daadwerkelijk inzet om te converseren met hun doelpublieken, manoeuvreert Facebook in de andere richting, en zal het bedrijven moeilijker maken om content te ‘pushen’ naar hun fans en followers. De recente aankondiging van Facebook roept op z’n minst een aantal vragen op… en is de bevestiging dat Facebook onder alle omstandigheden de touwtjes in handen heeft.

Waarover gaat het precies?

Enige dagen geleden kondigde Facebook aan dat het in de komende maanden verschillende updates zal doorvoeren waardoor de posts - ook de betaalde - beperkt zullen worden in de tijdlijn van de gebruikers. Facebook wil hiermee opnieuw prioriteit geven aan echte conversaties, aan conversaties tussen mensen, en keert hiermee in zekere zin terug naar de oorspronkelijke opzet van Facebook. Via updates in de komende maanden zal Facebook deze wijziging geleidelijk aan doorvoeren. 

Deze aankondiging is een streep door de rekening van de bedrijven die Facebook inzetten als marketingkanaal. En dat zijn er hoe langer hoe meer. Bedrijfsupdates zetten maar zelden aan tot interactie tussen mensen onderling en al de updates met een ‘passieve ervaring’ voor de gebruiker zullen minder goed scoren, en dus minder aan bod komen in de tijdlijn van de gebruikers. De tijd van ‘engagement bait’-posts - updates met als enig doel een reactie teweegbrengen bij de volgers om zo de engagementscore op te drijven - lijkt (voorgoed) voorbij. 

In de toekomst zullen dus enkel de bedrijfsposts die een oprechte interactie tussen fans en followers teweegbrengen, organisch in de tijdlijn van gebruikers verschijnen.

Moeten we als marketeers Facebook dan niet meer gebruiken?

Hoewel de intentie van Facebook in zekere zin nobel is, roept ze toch een aantal vragen op. Een aantal jaren geleden heeft Facebook er alles aan gedaan om bedrijven zover te krijgen het platform te gebruiken als marketingkanaal, en nu worden deze mogelijkheden beperkt… Keert Facebook bedrijven de rug toe? Waarom neemt Facebook deze beslissing? En, vooral, hoe moeten we hier als bedrijfsmarketeers mee omgaan?

Ondanks deze verandering zijn wij van oordeel dat het nog steeds de moeite zal lonen om Facebook te gebruiken om bedrijfsupdates te plaatsen, op voorwaarde dat deze aan een aantal criteria zullen voldoen. Als je als bedrijf wil dat je updates organisch in de tijdlijn van je volgers verschijnen, dan zal je de updates zo moeten vormgeven dat ze iets toevoegen aan de dag van je fans en volgers. De content zal van dien aard moeten zijn dat je fans en je volgers er zich mee willen identificeren; de updates zullen m.a.w. een meerwaarde moeten brengen. Nog meer dan ooit zul je je de vraag ‘What is in it for me?’ vanuit het perspectief van je volgers moeten stellen en ervoor moeten zorgen dat je content daar een passend antwoord op biedt.

Zet ook in op content die conversaties tussen fans en volgers uitlokt. In deze context lijken live-video’s het proberen waard. Treed in direct contact met je volgers via live-video’s en beantwoord hun vragen… echter en oprechter dan dat kan je update niet zijn…

Tenslotte is het misschien weer eens tijd om andere kanalen een kans te geven… Wat dacht je ervan om weer eens LinkedIn te gebruiken of e-mail alerts, twee kanalen die opnieuw een andere dimensie kunnen geven aan je communicatie!

 

Voor ons is de grote conclusie - en dat is een positieve - dat je als marketeer weer echt aansluiting zal moeten zoeken bij wat je volgers en fans echt willen en bij de content waarin ze echt geïnteresseerd zijn. Voor vele bedrijven wordt dat een uitdaging...

Top